Het bedrijf gaat investeren in een langlopend onderzoek onder patiënten in
Europa, om het middel alsnog geregistreerd te krijgen.

"Registratie in Nederland is onze hoogste prioriteit en we doen
daarvoor alles wat nodig is," aldus topman Cees Bergman dinsdag. "Die
registratie kunnen we namelijk gebruiken om het middel ook in andere
Europese landen geregistreerd te krijgen." Op de markt voor middelen
tegen allergieën kunnen in de toekomst naar verwachting alleen nog
geregistreerde producten de markt op.

Extra onderzoekskosten van netto ongeveer 1,5 miljoen euro snijden dit jaar in
het resultaat. Ook een eenmalige last voor de gestopte overnamegesprekken
met de Portugese branchegenoot BIAL droeg bij aan de verlaagde
winstverwachting. Het bedrijf gaat er vanuit dat de nettowinst over heel dit
jaar uitkomt op 9,7 miljoen euro, tegen de eerdere verwachting van 11,8
miljoen euro.

Fornix zet het hoger beroep tegen de afkeuring door het CBG door. In
het nieuwe grootschalige onderzoek met Oralgen investeert het bedrijf over
vijf jaar 10 miljoen euro. Het doel van het onderzoek is het bevestigen van
de effectiviteit tijdens een behandelperiode van drie jaar. Daarmee wil
Fornix het CBG alsnog overtuigen van de werking van Oralgen.

Qua resultaat is het hooikoortsmiddel Oralgen verreweg het belangrijkste
product van Fornix, dat het vooralsnog vooral moet hebben van het
bedrijfsonderdeel allergiemiddelen (90 procent van het resultaat). "Dat is
een onacceptabel risiconiveau," zei Bergman. "Daarom willen we graag dat het
onderdeel medische hulpmiddelen groter wordt. Het ideaal is een balans."

Om het onderdeel te laten groeien is Fornix met mogelijke overnamepartijen in
gesprek. "Maar het is moeilijk een passende acquisitie te vinden," aldus de
topman, die in eerste instantie vooral binnen Nederland zoekt. "Op deze
markt heb je of hele grote multinationals, of hele kleine spelers. In het
middensegment, waar wij zoeken, liggen de mogelijkheden niet voor het
oprapen."

De verslechterde economische situatie kan voor Fornix wat dit betreft
gunstig uitpakken. "We hebben wat minder last van concurrentie. Private
equity-partijen hebben minder leencapaciteit," redeneert Bergman.

Een overname van de Portugese branchegenoot BIAL op het gebied van
allergiemiddelen ketste onlangs af. Het bedrijf is op dat terrein nog niet
met andere partijen in gesprek. In totaal beschikt Fornix over een
'oorlogskas' van zo'n 35 miljoen euro.

Fornix zag de nettowinst in de eerste zes maanden van dit jaar met ruim 7
procent dalen tot 5,3 miljoen euro. De omzet kwam bijna 60 procent lager uit
op 19,3 miljoen euro. Exclusief de eind vorig jaar verkochte handelsdivisie
steeg de omzet echter met 4,9 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl